PL

Europe: EN

Belgium: FR | NL

France: FR

Germany: DE

Greek: GR

Italy: IT

Netherlands: NL

Polish: PL

Spain: ES

Sweden: SE

NAWADNIANIE

Spośród wszystkich zagadnień dotyczących żywienia sportowców, najważniejsze jest prawidłowe nawadnianie.
Jednym z kluczowych czynników jest kontrola temperatury ciała. Brak odpowiedniego nawodnienia organizmu może skutkować spadkiem wydajności, a także prowadzić do poważniejszych komplikacji. Dla osoby ważącej 68 kg, 2-3 procentowa utrata płynów odpowiada 1,5 - 2 kg masy ciała. Już 2-3 procentowa utrata masy ciała pogarsza wydajność.

Uzupełnianie płynów jest szczególnie ważne w przypadku dzieci uprawiających sport. Dzieci mają mniejszą zdolność pocenia się i znoszą ekstremalne temperatury gorzej niż osoby dorosłe. Ponadto małe dzieci wytwarzają więcej ciepła podczas ćwiczeń. Niezmiernie ważne jest, aby dzieci miały pod ręką butelkę z wodą podczas jakiejkolwiek aktywności sportowej.

Aby najlepiej zaspokoić swoje zapotrzebowanie na płyny, w trakcie ćwiczeń przestrzegaj następujących zasad:

  • Wypij 2,5 szklanki płynów na 1 do 2 godzin przed zawodami lub treningiem. Następnie wypij około 250 ml płynów na 15 minut przed zawodami.
  • Pij około 90 do 180 ml płynów co 10-15 minut w trakcie zawodów albo treningu.
  • Po zawodach albo treningu zważ się i uzupełnij każde 0,5 kg utraconej wagi 2 szklankami płynów.

 

x